באיחור של 3 שנים: מקרה מבחן מעניין מהמפעל

שחיקה שנוצרה בגלגלי השיניים
שחיקה שנוצרה בגלגלי השיניים

בתחום הייצור התעשייתי, תבניות להזרקת פלסטיק הן אחד הכלים הקריטיים ביותר בתהליך הייצור. על אף המורכבות והחשיבות של הכלים הללו, תחזוקה מונעת שלהם לא תמיד מתבצעת בזמן. תבנית שהגיעה למפעלנו לתחזוקה שוטפת באיחור של כשלוש שנים היא מקרה מבחן הממחיש את הסיכונים והנזקים שעלולים להתרחש כאשר תהליכים קריטיים של תחזוקה לא מבוצעים בזמן.

התבנית הייתה אמורה להגיע למפעל לצורך תחזוקה שוטפת, אך עקב התמהמהות של שלוש שנים, היא הגיעה במצב חמור בהרבה מזה שציפו לו. בזמן שתבנית כזו אמורה להיות מטופלת לפחות אחת לשנה או בהתאם למספר מחזורי ההזרקה, האיחור הביא לכך שהתבנית כבר לא הייתה במצב תחזוקתי תקין.

התוצאה הייתה מעבר ממצב של תחזוקה מונעת, מצב שבו ניתן לבצע פעולות תחזוקה כדי להבטיח את המשך תפקודה התקין של התבנית, למצב של תחזוקת שבר, שבו חלקים מסוימים כבר ניזוקו והפכו את הטיפול למורכב ויקר הרבה יותר.

גלגלי שיניים סתומים בזוהמה
גלגלי שיניים סתומים בזוהמה

מה הנזק שנגרם?

אחת הבעיות העיקריות הייתה הצטברות של בוצה, חלודה, גריז ומי קירור בחלקי הפנים המסתובבים של התבנית. התוצאה של הצטברות זו הייתה חסימה של חלקים נעים, מה שהוביל לתקיעת התבנית ולגרימת נזק גם לאזורים מרוחקים יותר. מכיוון שמערכת ההזרקה אינה מסוגלת לפעול בצורה חלקה, נגרמו נזקים משניים כגון שחיקת צירים וחלקי תנועה נוספים.

כאשר תבנית מגיעה למצב כזה, עלות התיקון עלולה לגדול במאות אחוזים, בעיקר מכיוון שנדרש להחליף או לתקן חלקים שנפגעו בשל ההזנחה. במקרה זה, לא רק שהתחזוקה הפכה דחופה, אלא שגם זמני ההשבתה של התבנית פגעו ישירות בקצב הייצור.

מכלול מפורק מזוהם כולו
מכלול מפורק מזוהם כולו

חשיבות התחזוקה המונעת

הלקח הברור ממקרה זה הוא החשיבות העצומה של תחזוקה מונעת סדירה. תחזוקה מונעת היא למעשה מערכת של פעולות שנעשות במטרה לשמור על ציוד ותבניות במצב עבודה תקין ולהקטין את הסיכוי לתקלות בלתי צפויות. במקרים שבהם תחזוקה מונעת מתבצעת במועדים המתאימים, אפשר להבטיח שהתבנית תתפקד בצורה אופטימלית לאורך זמן ותמנע השבתות ייצור יקרות.

אחת הסיבות להתרחשות מקרים כמו זה היא חוסר הבנה או תכנון לקוי של חשיבות התחזוקה המונעת. פעמים רבות כשמביטים בתבנית כשהיא מורכבת ועובדת היא נראית לכאורה בסדר. רבים המקרים בהם העובדים ומנהליהם בפסי הייצור חושבים שכל עוד היא לא שובקת חיים ומפסיקה פתאום לייצר חלקים, אין צורך לטפל בתבנית.

הם טועים ובגדול!

תבנית, בדומה למכונית, זקוקה לטיפול ולתחזוקה תקופתית מונעת וזאת בכדי למנוע השבתה פתאומית של עבודת התבנית וגרימת נזקים שלפעמים הם בלתי הפיכים ובלתי ניתנים לתיקון. המשמעות של השבתה כזו מתבטאת בנזקים כבדים שניתנים למניעה בעזרת תחזוקה וטיפול מונע.

בתמונות ניתן לראות בבירור מה קורה למשל בתבנית שלא קיבלה טיפול תקופתי מונע במשך שלוש שנים והפסיקה לעבוד. במקרה זה אפשר היה לתקן את הבעיות שנוצרו אבל לפעמים הנזק הוא כל כך משמעותי שצריך לייצר תבנית חדשה בעלות של עשרות או מאות אלפי שקלים.

חברת בלכמן מנס מתמחה בייצור, תיקון ותחזוקה של תבניות ותוכלו לקבל ממנה הצעה לטיפול ותחזוקה תקופתית מונעת שתחסוך לכם כסף רב בהשבתת התבנית, בתיקונה או בהחלפתה.

חלל גרעינים מסתובבים בתבנית מזוהם כולו
חלל גרעינים מסתובבים בתבנית מזוהם כולו

> צרו קשר